Veľké digitálne firmy zanechávajú veľkú uhlíkovú stopu, o tom niet žiadnych pochýb. Dátové centrá v USA spotrebúvajú asi dve percentá všetkej energie v krajine – a najväčší poskytovatelia cloudu sídlia v štátoch, kde sú veľké problémy s dodávkami energie.
Niet divu, že článok Wired začína myšlienkou – dáta sú nová ropa. Nielen kvôli objemu obchodu, ale aj kvôli uhlíkovej stope, ktorú produkujú. Amazon, Google a Microsoft zaberajú dve tretiny zdieľacieho trhu. Wired si položil otázku, či firmy správajú tak environmentálne ako verejne deklarujú. A keďže digitálni giganti používajú podobné serverové farmy, je možné použiť rovnaké metriky na ich porovnanie. Konkrétne tri: efektivita infraštruktúry (napríklad chladenia), efektivita serverov a efektivita spotreby elektrickej energie.
V momente, keď klasická firma presunie svoje dáta k poskytovateľovi cloudu, začne šetriť na energii – nepotrebuje vlastné servery a vlastné IT oddelenia. Táto energia však tým pádom musí byť vynaložená v jednej zo serverových fárm Amazonu, Googlu alebo Microsoftu. Keďže sú tieto centrá obrovské a plno automatizované, elektrina sa míňa efektívnejšie. Za posledné desaťročie mali centrá konštantnú spotrebu energie.
Niektorí vedci sa však obávajú, že spotreba energie v dátových centrách v budúcnosti stúpne, pretože hlad po počítačových výpočtoch a ich doprave po internete stúpne. Veľká trojka sľúbila, že príde na spôsob ako sa zbaviť závislosti na fosílnych palivách, zatiaľ však k tomu nedošlo. A novinári Wired upozorňujú, že si giganti pomáhajú trikmi: tvrdia síce, že ich elektrina pochádza z obnoviteľných zdrojov, ale sú stále napojení na klasickú sieť, kde sa vyrába elektrina z fosílnych palív.
Google Cloud
Podľa portálu je najčistejším poskytovateľom cloudu Google, ktorý už od roku 2017 tvrdí, že jeho prevádzky fungujú na sto percent iba z energie z obnoviteľných zdrojov – a nie je to zrejme úplna pravda, pretože spoločnosť pôsobí aj v krajinách, kde sa jednoducho spoliehajú iba na fosílne zdroje.
Google však podporuje investíciami výstavbu zelených zdrojov (výmenou za dohodu, že sa po dokončení projektu môže pripojiť k novému zdroju) a vyvíja technológie ako napríklad sledovanie počasia umelou inteligenciou, ktorá každých päť minút upraví chladenie v centrách. Google má aj technológiu na efektívnejšiu ťažbu a spracovanie ropy, čiže s fosílnymi palivami pracuje (a snaží sa o ich vyššiu efektivitu). Wired považuje spoločnosť Google za energeticky veľmi efektívnu, inovatívnu transparentnú, jedinú známku B udelila v kategórii Celkový zelený prístup.
Microsoft Azure, OneDrive, Sharepoint
Microsoft tvrdí, že je uhlíkovo neutrálny dokonca už od roku 2012. Má však zhruba trikrát nižšie portfólio energetických zdrojov ako Google (zároveň je však väčším poskytovateľom cloudu ako Google). Dokonca Microsoft vraj zaviedol internú uhlíkovú daň pre vlastné firemné zložky, aby ich dotlačili k zeleným riešeniam. Na severozápade USA, kde gigant sídli, skupuje dopredu obnoviteľné zdroje energie a tým pádom sa stáva ich investorom. V budúcnosti sa spolieha na technológiu palivových článkov (keďže slnko a vietor “nie sú k dispozícii” vždy).
Zo zaujímavých technológií ste možno postrehli snahu Microsoftu ukladať servery na dno mora – tak by sa totiž chladili oveľa efektívnejšie ako na vzduchu. Redmondská firma tiež poskytuje množstvo grantov pre vedcov skúmajúcich klímu a zelené projekty. Lenže aj Microsoft koketuje s fosílnymi palivami. Keď uzatvoril partnerstvo s ropnými a plynovými spoločnosťami Chevron a Schlumberger, zamestnanci firmy zorganizovali štrajk. Navyše Microsoft vyvíja technológie založené na spotrebe zemného plynu, takže od portálu Wired si vyslúžil podobné známky ako Google – dostal B za Celkový zelený prístup.
Pre viac informácii si môžete pozrieť našu recenzia úložiska OneDrive.
Amazon Web
Ak sa nazdávate, že záujem Amazonu je najmä v internetovom predaji tovarov, mýlite sa. Amazon je najväčším poskytovateľom cloudu na svete. Solárne a veterné farmy začal stavať v roku 2014. Z veľkej trojky je Amazon najvlažnejší k zelenej energii. Až po tlaku akcionárov a zamestnancov sľúbil Jeff Bezos, že uhlíkovo neutrálna bude firma až v roku 2040. V roku 2018 bral Amazon z obnoviteľných zdrojov iba 50 percent svojej spotreby.
Greenpeace napadol Amazon s tým, že niektoré jeho dátové centrá fungujú na obnoviteľných zdrojoch iba z 12 percent. Amazon je najmenej transparentný – svoje údaje nezverejňuje a dokonca žiada vlády, aby uchovávali firemné tajomstvo. Nuž a keďže sa Amazon angažuje v ropnom a inom ťažobnom priemysle, známky od Wired dostal najnižšie – C za celkový prístup a dokonca F za transparentnosť. Niektorí obhajcovia Amazonu tvrdia, že firma nie je menej zelená ako konkurenti, len je realistickejšia a menej pokrytecká.